MUHTASAR BEYANNAMELERDE TEVKİFATA TABİ ÖDEMELERİN BİLDİRİMİ
MUHTASAR BEYANNAME TEVKİFATA TABİ ÖDEMELERE AİT BİLDİRİM
Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığınca yayımlanan 02 Mayıs 2012 tarih ve 82 seri numaralı Gelir Vergisi Kanunu Sirküleri ile Muhtasar Beyannamelerinde Stopaja Tabi Ödemelerin bildirilmesinde değişikliğe gidilmiştir.
Bu yazımızda Kira Ödemelerinin Tevkifata Tabi Ödemelere Ait Bildirim kısımda nasıl beyan edileceği konu edilecektir.
Mükelleflerin, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesi ile 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 15 ve 30 uncu maddeleri gereğince yaptıkları ödemeler ve tahakkuk ettirdikleri kazanç ve iratlar ile bunlardan tevkif ettikleri vergileri Muhtasar Beyanname ile aylık veya üç aylık olarak beyan etmek zorunda oldukları bilinmektedir.
Bu çerçevede, Gelir Vergisi Kanunu ve Kurumlar Vergisi Kanununun ilgili maddeleri gereğinde tevkifata tabi olan,
Yıllara yaygın inşaat ve onarım işleri ile uğraşanlara yapılan hakedişler,
Zirai kazançlar,
Serbest meslek kazançları,
Gayrimenkul sermaye iratları
üzerinden yapılan tevkifatlar nedeniyle, bu tevkifatlara ilişkin olarak ödeme yapılanın adı, soyadı (ünvanı), adresi, vergi dairesi, vergi kimlik numarası; ödemenin türü, gayrisafi tutarı; kesilen vergi tutarı Muhtasar Beyannamenin ilgili bölümünde gösterilmekteydi.
Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunları ile Vergi Usul Kanununun yukarıda belirtilen maddeleriyle Bakanlığımıza verilen yetkiye dayanılarak, Muhtasar Beyanname üzerinde yapılan değişiklik sonucunda;
Sirkülerin yayım tarihinden yani 01.05.2012 tarihinden itibaren, yıllara yaygın inşaat ve onarım işleri ile uğraşanlara yapılan hakedişler, zirai kazançlar, serbest meslek kazançları ve gayrimenkul sermaye iratları üzerinden yapılan tevkifatlar nedeniyle,
1 Ağustos 2012 tarihini içeren vergilendirme döneminden itibaren tevkifata tabi menkul sermaye iratları üzerinden yapılan tevkifatlar nedeniyle
Muhtasar Beyannamenin ‘‘Tevkifata Tabi Ödemelere Ait Bildirim (Ücret ve Ücret Sayılan Ödemeler Hariç)” bölümünde, Ödeme Yapılanın Adı, Soyadı (Ünvanı), Adresi, T.C. Kimlik Numarası veya Vergi Kimlik Numarası, Vergi Dairesi, Ödemenin Tür Kodu, Gayrisafi Tutarı, Ödemeye Ait Düzenlenen Belgenin Türü, Tarihi, Seri ve Sıra Numarası ve Kesilen Vergi Tutarı bilgilerine yer verilmesi gerekmektedir.
Bu zorunluluğa uymayan, eksik veya yanıltıcı bilgi veren mükellefler hakkında Vergi Usul Kanununda öngörülmüş olan cezai müeyyidenin uygulanması cihetine gidileceği belirtilmektedir.
SONUÇ:
Bazı meslektaşlarımızın gerekli araştırma ve bilgilendirme yapmadan, Muhtasar Beyannamesini sırf kanuni süreleri içinde göndermek maksadıyla ya da Vergi Usul Kanununda tanımlanan belgeler arasında, Banka Dekontunun yer almadığı gerekçesi ile “Ödenemeye Ait Düzenlenen Belgenin” “Belge Türünü” YOK seçeneği ile onayladığı görülmektedir. Kanımca doğru bir yaklaşım olmadığı gibi ileride cezalı işlemlere de muhatap olunabilir.
Bilindiği üzere 01.11.2008 tarihinden itibaren İşyeri kiralarının Banka, Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen belgelerle tevsik edilmesi zorunlu hale getirilmiştir. Dolayısı ile kira ödemesinin belgelendirilmesi esastır. Belge türü yok seçeneğini, ancak ilgili dönemde kira ödemesi olmayan mükellefler seçebilecektir. Sonradan kiranın ödenmesi halinde ise ilave damga vergi tahakkuk ettirilerek ilgili beyannamenin düzeltilmesi yoluna gidilmelidir. Gelir İdaresi Başkanlığının ilgili dönemde kira ödemesi olduğu halde bunu diğer seçeneği ile bildirmeyen mükelleflere 82 seri numaralı Gelir Vergisi Sirküleri son paragrafı gereği ceza uygulayabilecektir. Tereddütlerin giderilmesi amacıyla Maliye Bakanlığınca gerekli açıklamaların yapılmasıyla bu tartışmaların önüne geçecektir.